Rekeningen betalen, boodschappen doen, vluchten boeken… Het kan tegenwoordig allemaal in enkele swipes op onze smartphone. Ook de federale overheid kiest steeds meer voor online dienstverlening. Het voordeel hiervan? Minder papier, minder complexe computersystemen en … meer voordelen voor ons!
1. Je hoeft niet meer naar die kaartlezer te zoeken

Je aanmelden bij een overheidsdienst kon tot voor kort enkel met je kaartlezer en eID, of andere digitale sleutels zoals een token. Maar waar heb je die kaartlezer nu weer gelegd? Vanaf nu moet je niet langer zoeken: je online aanmelden kan je tegenwoordig heel eenvoudig met de app itsme®. Ruiken we daar pure tijdswinst?
2. Je hoeft je gegevens geen duizend keer te herhalen

Je zal binnenkort bedrijven of organisaties de toestemming kunnen geven om op een veilige manier gebruik te maken van de gegevens die verbonden zijn aan je rijksregisternummer. Waarom je dat zou doen? Stel dat je verhuist, dan wordt je krant automatisch naar je nieuwe adres gestuurd. Makkelijk toch?
3. Naar de foute overheidsdienst gemaild? Geen probleem!

Je hebt een vraag over je uitkering of je pensioen, en een paar dagen nadat je een mooi mailtje gestuurd hebt waarin je uitvoerig je probleem uitlegt, krijg je te horen dat je je verhaal aan de verkeerde dienst hebt voorgelegd. Terug naar af dus… Maar niet voor lang meer! De overheid kiest voor een “No Wrong Door-beleid”, je mailtje kan met andere woorden nooit op het foute adres toekomen – de diensten sturen zelf je vraag door naar de juiste personen. Dat is pas service!
Kortom: we hoeven helemaal niet bang te zijn van de digitalisering. Communiceren met de overheid zal er alleen maar makkelijker op worden!
