Eind mei 2018 diende ons land een aanvraag in bij de Europese Commissie om onze elektronische identiteitskaart (eID) ook in andere landen van Europa te laten gebruiken. Door deze aanmelding kunnen buitenlandse elektronische transacties op een veilige en gebruiksvriendelijke manier uitgevoerd worden. Verwacht wordt dat deze aanmelding eind december 2018 afgerond is.
De voordelen van de eID zijn intussen bekend: het is de veiligste manier om online je identiteit te bewijzen. Met je elektronische identiteitskaart kan je officiële documenten aanvragen of je belastingaangifte via Tax-on-Web indienen. Bovendien bevat de eID een elektronische handtekening waardoor deze ook kan gebruikt worden om elektronische contracten te tekenen.
Na deze aanmelding zal het mogelijk zijn om je Belgische eID ook te gebruiken in andere Europese landen om je bijvoorbeeld in te schrijven voor een cursus bij een universiteit. Een Belg die in het buitenland werkt of heeft gewerkt zal online informatie over bijvoorbeeld zijn sociale bijdragen, pensioen, … kunnen raadplegen.
Als onderneming kan je dan weer online een offerte indienen voor een openbare aanbesteding.
De aanvraag tot erkenning van onze Belgische eID kadert in de Europese eIDAS-wetgeving. eIDAS staat voor "Elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt". Met deze regelgeving wil de Europese Unie de juridische en technische belemmeringen, die vaak met grensoverschrijdende transacties gepaard gaan, wegnemen. Dit moet zorgen voor een groter vertrouwen in elektronische diensten, wat de innovatie en de ontwikkeling ervan alleen maar ten goede kan komen.
