Door de toename van het aantal digitale toepassingen van de overheid (Tax-on-web, MyPension, lokale e-loketten, loketten van de Vlaamse overheid, etc …) stijgt de vraag naar gemakkelijke digitale sleutels. De gemeenten en OCMW’s krijgen een nieuw instrument om deze sleutels uit te reiken en te activeren.
Je wil Mypension of Tax-on-Web gebruiken en je bent je PIN-code van je eID vergeten? Of je hebt geen kaartlezer? Je wil liever itsme© gebruiken maar je weet niet goed hoe eraan te beginnen? Als buitenlandse arts kom je een operatie doen in een Belgisch ziekenhuis, je hebt geen eID, maar je moet wel het patientdossier inkijken? Als Nederlandse boer van net over de grens wil je je mest uitrijden op je velden in Vlaanderen, je moet een mestaangifte doen maar beschikt niet over een eID?
We helpen je voortaan een stuk vlotter aan een digitale sleutel waarmee je toegang krijgt tot alle overheidstoepassingen.
De nieuwe toepassing heet Local Registration Application (LRA) en is gratis via het internet beschikbaar. Zo hoeven de gemeenten en OCMW’s geen ITinvesteringen te doen om dit instrument te kunnen gebruiken. LRA maakt het mogelijk om op eenvoudige wijze digitale sleutels toe te kennen aan personen die geen eID of kaartlezer hebben, problemen ondervinden met de software, de PIN- en PUK-code van hun eID vergeten zijn, of hoofdzakelijk op tablet of smartphone werken. Dankzij deze toepassing kan een burger kiezen hoe hij zich aanmeldt op de internetdiensten van de overheid. Naast de eID-kaart en het token, behoren nu ook de app itsme©, unieke code, sms of een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord tot de mogelijkheden. De burger hoeft bovendien maar één keer bij het gemeentehuis langs te gaan om de digitale sleutel van zijn keuze te activeren. Hij hoeft zelfs geen inwoner van de gemeente in kwestie te zijn. Dat laatste is vooral handig voor niet-ingezeten buitenlanders zonder een eID.
Activatie in 5 eenvoudige stappen
- De burger dient zich aan bij het loket van de gemeente of het OCMW met de vraag om een digitale sleutel.
- De loketbediende zoekt via de LRA-toepassing de burger op in het rijks- of BIS-register en stuurt een link naar het e-mailadres van de burger.
- Daarna maakt de LRA-toepassing een activatiecode aan voor de digitale sleutels. De burger krijgt deze code mee.
- De burger klikt op de link die hij in zijn e-mail ontvangen heeft en vult de activatiecode in.
- Nu kan de burger zelf een digitale sleutel aanmaken of door de loketbediende geholpen worden om er één aan te maken. (Bijvoorbeeld een token als PDF opslaan of afdrukken, de mobiele app itsme©, … ).
Na een pilootfase waarin de nieuwe toepassing getest werd door een aantal grote en kleine gemeenten is het nu tijd om deze LRA-toepassing aan alle gemeenten ter beschikking te stellen. De reacties van de gemeenten die de toepassing al uitprobeerden waren uitermate positief. Medewerkers bij de pilootbesturen melden dat de toepassing snel en stabiel werkt, makkelijk is in gebruik en dat iedereen er snel mee vertrouwd is.
We komen ter plaatse!
Gemeenten die extra ondersteuning of meer informatie wensen over LRA, kunnen hun vragen doorsturen naar lra-support@bosa.fgov.be. Een mobiele ploeg zal dan (op afspraak) de digitale sleutels en de LRA toepassing komen uitleggen en de gemeente helpen bij de opstart.
Zo zorgen we ervoor dat ook de inwoners van jouw gemeente gemakkelijk geholpen zullen worden om digitaal te gaan via eID, itsme© of een andere digitale sleutel.
